جام‌جم آنلاین در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهای کنترل آشفته بازار ‌اجاره بهای مسکن را بررسی می‌کند

طرح ساماندهی اجاره بهای املاک خاک می‌خورد؟ | کنترل بازار اجاره بها با قرارداد‌های بلند مدت

جام‌جم آنلاین از رواج اجاره‌های چند صد میلیون تومانی برای آپارتمان‌های لاکچری شمال پایتخت گزارش می‌دهد

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

تاپ لوکیشن، ویو کارت پستالی، از سازه‌های برند منطقه، مشاعات در خور تحسین، پنجره‌های قدی، سقف‌های بلند و...  این‌ واژه‌ها ورد زبان  بسیاری از مشاوران مسکن شمال پایتخت است، مناطقی که در آن دیدن اجاره‌های چند صد میلیون تومانی تعجب برانگیز نیست،‌ این رقم‌ها برای این افراد و ساکنان این مناطق آنقدر عادی است که آنها را در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور نیز به راحتی آگهی می‌کنند. اما برای دیدن فایل‌های لاکچری‌تر باید وقت گذاشت و حضوری مراجعه کرد یا دست کم مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۶۰

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

اگر در سایت دیوار اجاره آپارتمان را  جست‌وجو کنید با موارد زیادی رو به رو می شوید. اما اگر متراژ ملک دلخواه را روی 300 تا 400 متر بگذارید با مواردی رو به رو می‌شوید که اجاره‌های نجومی‌شان هوش از سرتان می برد. ‌

در یک آگاهی برای برج باغی با مساحت  حدود 400 متر، یک میلیارد تومان رهن و 170 میلیون تومان اجاره در نظر گرفته شده است.

به عنوان شخصی که به دنبال اجاره چنین ملکی است با شماره‌ای که به عنوان مشاور مسکن قرار داده شده است، تماس می‌گیریم. مرد جوانی تلفن را پاسخ می‌دهد وقتی از آگهی برج باغ می‌پرسیم می‌گوید این ملک قیمت مناسبی داشت به همین دلیل خیلی زود‌ اجاره رفته است.‌

او نمونه‌های لاکچری‌تری از این برج باغ در آستین دارد به همین دلیل شروع می‌کند به فهرست کردن آنها. اما وقتی درباره میزان اجاره‌ها و توانایی او در گرفتن تخفیف می‌پرسیم، قرار یک نشست حضوری را می‌گذارد.

 با چند مشاور مسکن دیگر نیز تماس می‌گیریم یکی از آنها می‌گوید در منطقه یک، حداقل اجاره‌ حدود 30میلیون تومان است و اگر به دنبال ملک مناسبی هستیم، دست‌کم باید خود را برای پرداخت حدود یکصد میلیون تومان اجاره در ماه آماده کنیم.

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

مشاوران سنگین کار!

 آنچه در بنگاه‌های منطقه یک زیاد به چشم می‌خورد فهرست ساختمان‌های لاکچری و عدد‌های نجومی است. با یکی از مشاوران مسکنی که در بین همکارانش به عنوان سنگین‌کار (مشاوری که روی ملک‌های با اجاره بالا کار می‌کند) شناخته می‌شود، قرار می‌گذاریم. او وقتی می‌فهمد که خبرنگار هستیم به شرط اینکه اسمی از او در گزارش نیاوریم درباره قیمت‌ها و مشترهای بناهای لاکچری این منطقه با ما صحبت می‌کند.‌

این مشاور جوان وقتی متوجه تعجب ما ‌ از اجاره‌های 170 میلیون تومانی می‌شود، می‌گوید: من‌ هم اوایل کار تعجیب می‌کردم. اما اکنون این رقم‌ها برایم عادی شده است. وقتی از او درباره قیمت‌های عجیبی که تاکنون برای اجاره در نظر گرفته شده است. می‌پرسیم، می‌گوید: مدتی پیش قرار داد یک پنت که در لوکیشن خوب فرمانیه قرار داشت با یک و نیم میلیارد تومان رهن و ماهی 250 میلیون تومان اجاره بسته شد.

این مشاور مسکن رقم‌های بالاتری نیز مثال می‌زند و می‌گوید همکارانش املاکی را با رقم‌های 350  و یا 400میلیون تومان در ماه نیز اجاره داده اند.

کارخانه‌دار، بازاری، دولتی و فعال بازار ارز  

پرداخت  400 میلیون تومان در ماه از عهده چه افرادی بر می‌آید؟ این پرسش مشترک ‌همه افرادی است که سرشان با دیدن ‌ اجاره‌های نجومی  گیج‌ می‌رود. مشاور جوان املاک در این باره می‌گوید: بیشتر افرادی که این ملک‌ها را اجاره می‌کنند کارخانه‌دار، بازاری و فعال بازار ارز هستند. او درباره این‌که آیا افرادی با شغل دولتی نیز چنین املاکی اجاره می‌کنند، می‌گوید: تعدادشان کمتر از دیگر مشاغل است. اما من و همکارانم برای افرادی با شغل دولتی نیز چنین املاکی تهیه کرده‌ایم.

 وقتی از این مشاور جوان درباره درآمدش می‌پرسیم، می‌گوید: معمولا 45درصد از وجهی که  صاحب ملک و مستاجر‌ پرداخت می‌کنند به مشاوران مسکن می‌رسد. اما برخی بنگاه‌ها قوانین دیگری دارند.

قیمت‌های نجومی در این منطقه سبب شده رقابت زیادی نیز بین مشاوران املاک شکل بگیرد. او دراین باره می‌گوید:« به قول معروف گنگ این منطقه بالاست. همین چند روز پیش یکی از همکارانم مشتری مرا بر زد و اکنون برای رسیدن به حقم باید از او شکایت کنم.»  آن طور که  این مشاور جوان می‌گوید از این معامله حدود 60 میلیون تومان نصیبش می‌شد. اما مشتری، صاحب ملک و همکارش او را دور زده‌اند.

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

‌خوش‌نشینان لاکچری‌ | ۲میلیارد رهن، ۴۰۰میلیون تومان اجاره  

یکسال اجاره را پیش می‌گیرند

مشاوران مسکنی که ما با آنها صحبت کردیم معتقدند بیشتر افرادی که به دنبال اجاره املاک لاکچری هستند تمایل دارند اجاره بیشتری بپردازند و پول رهن کمتری پرداخت کنند، چون به قول معروف با پول‌شان کار می‌کنند. در این بین برخی مالکان نیز برای اینکه از دریافت اجاره مطمئن شوند، اجاره یکسال را موقع بستن قرار داد دریافت می‌کنند. مشاور جوان املاک دراین باره می‌گوید: برخی اجاره یکسال را پرداخت می‌کنند و براساس عرف یک ماه اجاره تخفیف می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: مالکان این ساختمان‌ها تا زمانی که متوجه نشوند مستاجر توان پرداخت اجاره را دارد با او قرار داد امضا نمی‌کنند. در واقع آنها تلاش می‌کنند دوست و یا آشنای مشترکی پیدا کنند تا راحت‌تر به یکدیگر اعتماد کنند. علاوه براین مالک‌ در بیشتر مواقع رزومه مستاجر را بررسی می‌کند و استعلام های لازم را نیز  می‌گیرد.

فاصله‌های مرگبار  و تغییر ارزش‌ها

بازار مسکن در کشور آشفته‌ است و کم نیستند  افرادی که ‌به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره مسکن‌ ناچار به کوچ از تهران می‌شوند.  در این شرایط اما عده‌ای در شمال شهر برای سکونت در آپارتمان‌های لاکچری با یکدیگر رقابت می‌کنند و حاضرند به راحتی  بیش از 400میلیون تومان در ماه برای اجاره یک آپارتمان لاکچری پرداخت کنند‌. چنین شرایطی به تغییر ارزش‌ها ‌ و  افزایش نابرابری در جامعه‌ دامن می‌زند. مساله‌ای که کارشناسان معتقدند سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

دکتر حبیب الله مسعودی فرید، پژوهشگر مسائل اجتماعی ‌در این‌باره به جام‌‌جم آنلاین می‌گوید: هر چه در جامعه‌‌ نابرابری  بیشتر باشد آسیب‌های اجتماعی بیشتری را شاهد هستیم.

افزایش نابرابری در جامعه آمار جرایمی مانند سرقت را نیز افزایش می‌دهد، چراکه عده‌ای جامعه را مقصر نرسیدن به آرزوهایشان می‌دانند و با زیر پا گذاشتن قانون تلاش می‌کنند از جامعه انتقام بگیرند.

مسعودی فرید درباره شکاف طبقاتی ایجاد شده در جامعه می‌گوید: اگر بحرانی درجامعه رخ بدهد این شکاف بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد. برای نمونه زمانی که کرونا فراگیر شده بود و مدارس به شکل مجازی فعالیت‌ می‌کردند شاهد نمایان شدن شکاف دیجیتال در بین افراد بودیم، زیرا بسیاری از دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به گوشی تلفن هوشمند از تحصیل عقب افتادند.

آن طور که او می‌گوید برای کاهش فاصله طبقاتی باید نظارت بیشتری بر عملکرد افراد شود و شفافیت نیز به معنی کامل آن در اولویت دستگاه‌های مختلف قرار گیرد. چراکه  از این طریق می‌توان مانع ثروتمند شدن یک‌ شبه افراد ‌از روش‌های خلاف قانون شد و حس برابری را در جامعه افزایش داد.

نباید فراموش کرد که افزایش حس نابرابری در جامعه سبب می‌شود سرمایه‌های اجتماعی و تعلق اجتماعی کاهش پیدا کند.

‌مساله دیگری که نباید دراین بین از آن غفلت کرد تغییر ارزش‌ها در جامعه است، چراکه این روزها زندگی اشرافی برای بسیاری به عنوان ارزش تلقی می‌شود و کم نیستند افرادی که برای به دست آوردن این نوع زندگی همه چیز را زیر پا می‌گذارند.

مهدی آیینی | خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها